7 آوریل 2024 - بر اساس تحقیقاتی که این هفته در اجلاس فیزیولوژی آمریکا در لانگ بیچ، کالیفرنیا ارائه شد، مصرف زیاد الکل ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را در بزرگسالان میانسال افزایش دهد. این اجلاس اولین نشست سالانه انجمن فیزیولوژی آمریکا (APS) است.

مصرف شدید الکل توسط موسسه ملی سوء مصرف الکل و الکلیسم (NIAAA) به عنوان پنج نوشیدنی یا بیشتر در روز یا 15 نوشیدنی یا بیشتر در هفته برای مردان، و برای زنان، بیش از چهار نوشیدنی در روز یا هشت نوشیدنی یا بیشتر در هر هفته تعریف شده است.

مصرف زیاد الکل می تواند عملکرد کبد و پانکراس را کاهش دهد. کاهش عملکرد این اندام ها به نوبه خود می تواند بر کنترل گلوکز (قند خون) در بدن تأثیر بگذارد. تحقیقات نشان می‌دهد که بزرگسالان جوان معمولاً با نوشیدن زیاد الکل، دچار اختلال شدید در سطح گلوکز ناشتا و مقاومت به انسولین نمی‌شوند. با این حال، با افزایش سن جمعیت ایالات متحده، تعداد افرادی که به دیابت نوع 2 مبتلا می شوند در حال افزایش است و ارتباط بین مصرف الکل و دیابت در افراد مسن مشخص نیست.

محققان دانشگاه تگزاس در آزمایشگاه سلامت قلب و عروق آرلینگتون دو گروه از بزرگسالان میانسال را بین سنین 50 تا 64 سال مورد مطالعه قرار دادند. یک گروه از داوطلبان ("مصرف کنندگان شدید الکل") در معرض خطر ابتلا به اختلال مصرف الکل قرار داشتند.

تست شناسایی اختلالات مصرف الکل در ایالات متحده شامل یک پرسشنامه و آزمایش فسفاتیدیل اتانول(PEth)  لکه های خون خشک شده است. پرشسنامه در مورد دفعات و حجم نوشیدن مشروبات الکلی سوال می پرسد؛ و آزمایش PEth سطح یک نشانگر زیستی را که پس از مصرف الکل در خون تشکیل می شود اندازه گیری می کند. بیومارکر PEth را می توان تا چهار هفته پس از نوشیدن الکل در خون تشخیص داد. نمره ی PEth برابر با20 نانوگرم در میلی لیتریا بالاتر نشان دهنده مصرف الکل بیش از توصیه هایNIAAA  است. گروه دوم از داوطلبان برچسب "نوشیدنی های غیرسنگین" با نمراتPEth  زیر 20 نانوگرم در میلی لیتر داشتند.

تیم تحقیقاتی نمونه های خون اضافی را از هر دو گروه داوطلب تجزیه و تحلیل کردند. محققان نوشتند افرادی که زیاد الکل می‌نوشیدند، سطوح قند خون ناشتای بالاتری داشتند، که "نشان می‌دهد مصرف زیاد الکل ممکن است اثرات منفی بر تنظیم گلوکز در جمعیت‌های میانسال داشته باشد."

دکتر Chueh-Lung Laura Hwang، نویسنده ارشد این مطالعه، گفت: اگرچه تفاوت قابل توجهی در عملکرد کلیه یا کبد بین دو گروه وجود نداشت، نوشیدن الکل بیش از میزان توصیه شده، باعث آسیب به اندام ها در سراسر بدن می شود و نه تنها خطر ابتلا به دیابت نوع 2، بلکه سایر بیماری ها را نیز افزایش می دهد. تیم ما توصیه می‌کند هر روز الکل ننوشید. اگر افراد مشروبات الکلی می‌نوشند، مطمئن شوید که برای مردان، در هر روز بیش از چهار نوشیدنی نباشد و برای زنان، بیش از سه نوشیدنی در روز نباشد.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20240407/Heavy-alcohol-use-linked-to-increased-risk-of-Type-2-diabetes-in-middle-aged-adults.aspx